کنترل اشتها از طریق ارتباط کبد و مغز

 13 نوامبر2014- کبد قند اضافه موجود در خون را بصورت گلیکوژن (زنجیره ای از مولکولهای گلوکز) ذخیره می کند تا  نیاز به انرژی بدن را در شرایط  کمبود  قند بر طرف نماید.

بیماران دیابتی بخوبی قادر به انباشته کردن و ذخیره ی قند در کبد  نیستند و این یکی از دلایلی است که این افراد از هایپرگلایسمی رنج می برند ومقدار قند  خون آنها  بیش ازحد بالا می رود.

درمطالعه ای به رهبری دکتر Guinovartاز موسسه ی تحقیقات بیودارو دربارسلونا  مشخص گردید ذخیره ی گلوکز زیاد در کبد از افزایش وزن جلوگیری می کند. محققان مشاهده نمودند که علیرغم  دسترسی حیوانات به رژیم غذایی اشتها آور، اشتهای آنها کم می شود. این اولین بار است  که در تحقیقات به ارتباط اشتها  و ذخیره ی قند درکبد اشاره  می شود.

بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیق که در مجله ی Diabetesمنتشر شده است محققین  معتقدند تحریک  تولید  گلیکوژن در کبد  یک درمان موثر در بهبود دیابت و چاقی می باشد.

آزمایشگاه دکتر  Guinovartیکی از آزمایشگاهای  پیشرو در زمینه ی تحقیقات گلیکوژن و بیماریهای مرتبط با آن است. براساس تخمین سازمان  بهداشت جهانی 382 میلیون نفر در سراسر دنیا به دیابت  مبتلا هستند و شیوع دیابت و چاقی درجهان رو به افزایش است. انتظار  می رود تا سال 2035 از هر ده نفر یک نفر به دیابت  مبتلا باشد. با توجه به معضل  چاقی که ارتباط نزدیکی  با ابتلا به دیابت  نوع 2 دارد این آمار ممکن است بیش از این  افزایش یابد. درسال 2008 بیش از 200 میلیون مرد و 300 میلیون زن در رده ی  افراد چاق طبقه بندی شدند. پرفسور Guinovartمی گوید: از هر دو این  بیماریها می توان از طریق رژیم غذایی متعادل وانجام ورزش روزانه جلوگیری نمود. در مورد دیابت نوع 2، رعایت رژیم غذایی صحیح تعداد افراد مبتلا به این بیماری را به نصف کاهش می دهد.

چگونه کبد و مغز برای تنظیم  اشتها با همدیگر ارتباط دارند؟

 محققین  این سوال را مطرح می کنند  که چرا موشهایی که مقادیر بیشتری  گلیکوژن درکبد ذخیره  می کنند علیرغم دسترسی به رژیم  غذایی اشتها آور، دچار اضافه وزن نمی شوند؟

دانشمندان علاوه بر اینکه شاهد کمتر غذا خوردن این حیوانات بودند، متوجه شدند که در مغز این حیوانات مولکولهای تحریک  کننده ی اشتها بسیار اندک است اما مولکولهای سرکوب  کننده ی اشتها زیاد است.

محقق پست دکتری  آزمایشگاه دکتر Guinovartدکتر Soldadoکه به مدت  3 سال بروی این  تحقیق کار کرده است، توضیح می دهد که درنهایت  ما به علت این موضوع دست یافتیم و آن پیامی بود که ارتباط کبد را  با مغز  برقرار می کند. کلید  ارتباط مغز و کبد مولکول ATPاست، این مولکول توسط  همه ی موجودات  زنده برای تأمین انرژی بکار می رود و مقدار آن در دیابت  و چاقی  معمولاً تغییر می کند. دکتر López-Soldadoمی گوید: ما مشاهده  کردیم که افزایش گلیکوژن هپاتیکی، مقدار ATPرا پایدار کرده و با  افزایش مقدار مولکولهای سرکوب کننده ی اشتها در مغز موش کاملاً در ارتباط  است .

دکتر Guinovartمی گوید: با درک  آنچه بخوبی در دیابت و چاقی عمل نمی کند (در سطح مولکولی) به  ارائه  اهداف جدید درمانی و یافتن راه حل های جدیدی برای مقابله با این دو بیماری نزدیک می شویم.

دکتر Guinovartمیگوید: آنچه درکبد اتفاق می افتد  تأثیرات مستقیمی  بر اشتها دارد  و ما در این  تحقیق آنچه را در سطح مولکولی روی می دهد، کشف کردیم.

منبع: www.sciencedaily.com